Ett inspektionssystem måste baseras på en systematisk metodik för effektiv identifiering av skador eller tecken på skador. I denna rapport studeras specifikt metodik för bedömning av det bärande huvudsystem i tunnlar där handnära inspektion inte kan genomföras. Bedömningarna måste därmed baseras på metodiker som inkluderar fjärrinspektion. Därtill studeras hur värdering av skadorna eller observationer skall göras; värdering måste uppfylla rimliga krav på transparens. Såväl teoretisk bakgrund som bakomliggande parametrar för värdering har studerats.
Arbetet, som inleddes 2015 har starka kopplingar med drift- och underhållsrutiner för tunnlar och i rapporten förekommer bland annat referenser till Trafikverkets krav och rutiner i sammanhanget. Krav och rutiner uppdateras ständigt och läsaren måste vara medveten om att vissa referenser inte längre är aktuella. Därtill behandlar rapporten ett område med mycket snabba tekniska landvinningar; så väl teknik kring fjärrinspektion, exempelvis utveckling av drönare, som analysmetoder där också AI baserade och maskininlärningsalgoritmer har utvecklats enormt bara under de senaste åren. Detta förminskar inte detta arbetes övergripande resultat, undersökta metodiker och studerade tekniker. Förutsättningar för olika anläggningsförvaltare att utveckla sina rutiner baserat på detta arbete är stora, och möjligheter för signifikanta effektiviseringar och säkrare bedömningar bedöms som stora.
Arbetsgruppen har haft stöd av Jan Johansson och andra experter som omnämns i referenslistan därtill har en referensgrupp bestående av Lars Rosengren, Håkan Stille, Jan Trädgårdh, Jan-Åke Åkesson, Peter Lund, Andreas Andersson och Per Tengborg bistått med stöd och värdefulla råd. Projektet har finansierats av BeFo tillsammans med Trafikverket och Geostatistik AB.
Stockholm
Patrik Vidstrand