Undermarksinformation med hög pålitlighet och upplösning underlättar planering, design och beslut kring undermarkbyggande. Utvecklingar här kan omvandlas till en förbättrad planering och konstruktion, och kan därför minska negativ påverkan på miljö, ekonomi och samhälle.

Huvudsaklig forskarorganisation: Lund tekniska högskola
Forskningsområde: Undersökning och karaktärisering under planering, genomförande och drift.
Studien initierades: 2019
Finansiering: 878 000 kr

Sammanhängande information om markens fysikaliska egenskaper och dess utsträckning kan inhämtas med geotekniska och geofysiska undersökningar. I det här projektet behandlas geofysiska DCIP-undersökningar som ger information om elektrisk resistivitet och elektrisk uppladdningsförmåga (så kallad inducerad polarisation). DCIP-undersökningarna är lite känsliga för elektriska störningar och speciellt störningar från spårbunden trafik som kan leda till att undersökningsresultat inte går att använda. Därför ämnar det här studien att utveckla metoder för att hantera elektriska störningar som uppkommer från tåg som drivs med växelström samt från spårvagn och tunnelbana som drivs med likström. Sådan trafik skapar varierade bakgrundsnivåer inom en DCIP-mätcykel vilket gör att befintliga databearbetningsrutinner inte kan hantera störningarna.

Det specifika syftet är att undersöka vilka möjligheter som finns att hantera mätstörningar med hjälp av:

  • mätteknisk utveckling
  • signalbehandling
  • statistisk modellering
  • artificiell intelligens

Grundspåret är att man kan separera störningar från nyttosignal genom signalbehandling och en separat uppmätning av mätstörningarna som görs utanför undersökt område. Ett annat möjligt spår är att göra samma sak men endast använda mätningar från undersökt område och som inte skulle kräva separat uppmätning av störningarna. Ytterligare spår att utröna är framtagande av statistiska modeller för störningarna eller att identifiera och avlägsna dem med metoder från artificiell intelligens

Deltagare

Haoran Wang är postdoktor vid Teknisk geologi, Lunds universitet. Med en bakgrund inom geoteknik är hans forskning inriktad på ingenjörs- och miljögeofysik, särskilt geolelektriska metoder som elektrisk resistivitetstomografi och både frekvens och tidsdomän inducerad polarisation. Han genomförde sitt doktorandarbete vid Forschungszentrum Jülich i Tyskland och tog sin doktorsexamen 2023. Vid Lunds universitet fokuserar hans nuvarande arbete på att optimera tidsdomänsinducerad polarisation för snabba och exakta undersökningar av underjorden. Förutom sin forskning fungerar Haoran som granskare för flera högt ansedda tidskrifter, inklusive Engineering Geology, Geophysical Journal International, Journal of Applied Geophysics och Geophysical Prospecting.

Sammanställning av Haorans publikationer och citeringar.

Haoran Wang är seniorforskare vid Lunds tekniska högskola och huvudsaklig forskare i studien som stöds av Torleif Dahlin, Per Hedblom och Maria Sandsten samt av en referensgrupp bestående av Fredrik Nylén, Sara Bazin, Lars Buhrkall och Patrik Vidstrand.